内閣総理大臣 小泉純一郎 様
                                          
     日米両政府による《災害救助の軍事化》に反対し、
     非軍事の救援を求める共同声明
 昨年12月26日に起きたインドネシア・スマトラ島沖地震とそれによって発生した大規模な津波は、巨大な被害をもたらしました。地震による被害も甚大ですが、津波はタイやマレーシア、ビルマ(ミャンマー)など近隣諸国のみならず、インド洋を横断してインドやスリランカ、モルディブ、セーシェル、さらには東アフリカの沿岸部まで直撃し、多くの村や町を呑み込みました。この地震と津波による死者は推定で22万6千人(1月20日現在)にものぼるといわれています。 
  
この未曾有の事態に対して、世界の多くの国々が救援に乗り出しました。各国政府が義捐金の拠出を表明しただけではなく、NGOなど民間団体による具体的な救援活動も活発に展開されています。被災地では伝染病の蔓延など二次被害の発生も懸念されており、被害からの復興のため、一層の国際的な支援が求められていることは言うまでもありません。
 しかし今回の災害救助にあたっては、見逃すことができない重大な事態が起きていることを指摘せざるを得ません。それは《災害救助の軍事化》というべき深刻な問題です。
 被害発生の直後、日本政府はインド洋・アラビア海で米軍の「対テロ戦争」を支援していた海上自衛隊のイージス艦や護衛艦・補給艦を急遽タイ沖に向かわせ、本年1月7日には、陸海自衛隊に「国際緊急援助隊」としての派遣命令を発しました。それに先だって航空自衛隊もタイに派遣され、同国やインドネシアなどに派遣された自衛隊は約1000名にのぼっています。しかも今回の派遣では、陸海空3自衛隊の統合運用がなされており、これは自衛隊発足後初めての事態です。
 米軍もいち早く動きました。総勢約1万2千人を動員して、タイのウタパオ基地に前線司令部を設置し、スマトラ島沖に空母エイブラハム・リンカーン戦闘群を展開させるなどの緊急展開をしました。これは自然災害での米軍の救援活動としては過去最大規模とされています。
 このような日米の「災害救助」活動は共同軍事作戦に他ならず(大野防衛庁長官は1月6日、ベーカー駐日米大使に「津波支援は日米協力のシンボル」とのべました)、被災地に軍服を着て乗り込む行為です。米軍の展開が、イラク侵略戦争によって世界中に湧き起こった囂々(ごうごう)たる米国政府批判を緩和する政治的目的をもつのはすでに周知のことです。またベトナム戦争での敗退後、東南アジア一帯から姿を消していた米軍が、「対テロ戦争」を強行するためにはいつでも展開できることを見せつけるものであることも明らかです。実際、震源地に近いインドネシアのアチェ州では同国軍が分離独立運動を弾圧しており、米軍はそれを「対テロ戦争」の一環として支援してきました。
 自衛隊派遣が米国政府の「対テロ戦争」と一体化したものであることは、国際的な支援が国連主導の流れに変わる前に、日本政府が米国主導の有志同盟にただちに参加したことでも明らかです。しかし「災害救助」が名目であっても、かつて日本軍に侵略された国々の民衆が「自衛隊」という名の日本軍の再来を歓迎しているかどうか、大いに疑問とせざるを得ません。昨年末公表された新「防衛大綱」は「中東から東アジアに至る地域は、わが国への海上交通路ともなっており、資源・エネルギーの大半を海外に依存するわが国にとって、その安定は極めて重要である」とのべていますが、この記述に今回の東南アジア派兵の隠された目的が透けて見えます。
 私たちは、このような《災害救助の軍事化》に反対します。物心ともに深刻な打撃を受けた被災地の人びとを支援する活動は、政治的な思惑に基づく軍事力の展開によってではなく、あくまで非軍事の支援としてなされるべきです。軍隊とは無縁の専門的で恒常的な救援組織の必要もすでに提唱されていますし、被災地のニーズに応えるために奮闘を続けているのは各国のNGOの諸グループです。私たちは「災害救助」を名目とする海外派兵に反対し、日本政府が非軍事の支援活動を強化することを強く求めます。
    2005年1月21日
         ピースアクション全国討論合宿in名古屋・参加者一同 
Demilitarize Tsunami Disaster Relief!
Japanese military troops should replace 
with civilians in relief activities
January 20, 2005
The vast 
sufferings of the people hit by the December 2004 earthquake
and tsunami on 
the Indian Ocean are being exploited by the Japanese
government to propel its 
design of accelerating militarization. We
condemn for ulterior motivations 
the deployment of Japanese military
forces to tsunami-hit countries 
ostensibly for disaster relief and
demand demilitarization of relief 
activities by strengthening civilian
relief activities clean of any military 
implications.
Immediately after the outbreak of the December 26 
earthquake and the
ensuring tsunami that brought enormous sufferings to the 
people living
on the Indian Ocean, the Japanese government ordered the 
Maritime
Self-Defense Force fleet to sail to Thai waters for “disaster 
relief.” 
Two Japanese destroyers including the aegis ship Kirishisma and 
a
supply ship that were assigned this mission had been engaging 
in
logistic activities for the U.S. military in the Indian 
Ocean
conducting “war on terrorism.” The government on January 7 
issued
another order to deploy the ground, maritime, and air 
self-defense
force troops as an “emergency international relief corps” 
to
tsunami-ravaged areas in Sumatra Island.  On January 5, the 
first
detachment of Japanese soldiers left Japan for Thailand, and 
the
following day Air SDF’s C130 transport planes took off from 
Komaki
airbase to Utapao air base in Thailand, where the U.S. had set up 
its
frontline command for its tsunami operations. On January 12, 
two
Maritime SDF transport vessels carrying Ground SDF helicopters 
and
vehicles left Japan for Sumatra. Another batch of destroyers 
departed
the following day to join this expeditionary mission. According to 
the
government briefing, the basic modality of the SDF operation is 
that
the Air Self-Defense Force planes haul relief materials from Utapao 
to
supplies depots set up in Sumatra, from which Ground SDF 
helicopters
carry relief goods to disaster-hit areas while the Maritime 
SDF
vessels are there off the coast serving as the base for 
GSDF
helicopters and their crew. The Japanese troops deployed total
1,000. 
Note that this is the first joint operation conducted abroad of
the three 
services of the Japanese military under a unified command.
Though 
undertaken in the name of humanitarian relief, Japanese, U.S.,
and Indonesian 
military operations can hardly be an innocent
act. Aceh, one of the hardest 
hit area for its closeness to the quake
epicenter, is the area known for 
blatant human rights abuses by the
Indonesian Armed Forces in their campaign 
against the local separatist
movement. Now, the Indonesian military never 
hesitates to admit that
their relief operation in Aceh is integral to the 
military operation
to wipe out the insurgents. Also the U.S. military quickly 
mobilized
12,000 troops, set up a frontline headquarters at Utapao base 
in
Thailand and deployed the aircraft carrier Abraham Lincoln to 
the
Indonesian waters. This is the largest-scale relief operation 
ever
conducted by the U.S. military. It is obviously intended as apart 
of
the global U.S. “war on terror” in which the U.S. backs the
Indonesian 
military’s armed suppression of the Aceh
insurgents. Isolated and discredited 
because of what it is doing in
Iraq, the United States on one hand wishes to 
take advantage of the
tsunami disaster to improve its image by presenting 
itself as the
leader of humanitarian relief, and on the other hand to 
demonstrate
its will and capability to deploy large troops quickly in this 
region
from which it had had to withdraw its conspicuous presence after 
the
Vietnam War.
Japan is a part of the American war on this new 
front. On January 6,
Defense Agency Director Ono Yoshinori told Ambassador 
Howard H. Baker,
Jr. of the United States that tsunami relief was a symbol of 
Japan-US
cooperation. When the U.S. wanted to organized its Iraq war style 
“coalition of the willing” on tsunami relief to forestall the
logical and 
legitimate U.N. initiative, Japan immediately offered to
join.
The 
on-going U.S.-Japan "disaster relief" operation is nothing but a
joint 
military operation under a humanitarian garb. The National
Defense Program 
Outline adopted by the Koizumi Cabinet in December
2004 states that the area 
from the Middle East through Southeast Asia
to East Asia is essential to 
Japan’s national security as it is the
chief shipping route of materials and 
also includes areas on which
Japan depends for the supply of raw materials 
and energy resources. It
is this vital area, the area Imperial Japan invaded 
and occupied, that
the uniformed Japanese troops have stepped into for the 
first time
after World War II.
We demand that activities for relief of 
the disaster victims under
severe physical and mental damage be conducted 
only by non-military
organizations and personnel. We consider the presence of 
military in
disaster-hit areas only undermines the security of the 
people
involved. We demand that the Japanese government withdraw the 
SDF
troops from “disaster relief” and leave the matter to 
non-military
organizations.
The National Gathering for Peace Action in 
Nagoya
   Asian Peace Alliance Japan
   The Implementation Committee 
demanding withdrawal of SDF from Iraq
     and the US military bases from 
Okinawa
   Kansai Joint Action
   Peace Action Nagoya
   Peace Link 
Hiroshima-Kure-Iwakuni
   Peace-net Hokkaido
   People's Plan Study 
Group